کارکده

درج آگهی رایگان خودرو / مجله خودرو / اخبار خودرو

کارکده

درج آگهی رایگان خودرو / مجله خودرو / اخبار خودرو

کارکده تخصصی ترین وبسایت درج آگهی رایگان خودرو و مجله مدرن بررسی صنعت و اخبار خودرو

۱۷ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از اتفاقات حطرناک برای موتور خودرو این است که در هنگام عبور از آب های ساکن یا حتی رانندگی هنگام طوفان و باران شدید آب زیادی وارد موتور خودرو شود

منیفولد ورودی ، مخلوط سوخت و هوا را به موتور می رساند . اگر آب از مسیر منیفولد ورودی وارد موتور شود احتمال کج شدن شاتون ها در بهترین حالت وجود دارد

فروش خودرو / فروش خودرو کارکرده / فروش خودرو نو و کارکرده / فروش خودرو اقساطی

  • آرا خودرو
  • ۰
  • ۰

بررسی نوسانات قیمت خودرو طی ۱۰ماهه گذشته نشان از آن دارد که قیمت محصولات سایپا در بازار از رشد ۶۰ تا ۹۰درصدی برخوردار شده است، این در حالی است که قیمت این محصولات در کارخانه رشد ۷ تا ۹درصدی داشته است و هنوز میزان جدید افزایش قیمت کارخانه خودروها اعلام نشده است.

به گزارش آرا خودرو به نقل از اقتصاد آنلاین ، بر اساس این گزارش پراید 111 اسفندماه 96 با قیمت 23 میلیون تومان معامله می شد که این هفته حدود 38 میلیون تومان خریدوفروش می شود.

تیبا SX نیز که اواخر سال گذشته 26 میلیون تومان قیمت خورده بود در هفته آخر آذر ماه حدود 41 میلیون تومان معامله می‌شود.

ساینای 30 میلیونی سایپا در اسفند ماه 96، امروز در بازار آزاد حدود 47 میلیون تومان قیمت خورده است.

قیمت چانگان CS35 نیز از 70 میلیون در اسفند 96 به 132 میلیون تومان رسیده است.

مشروح تغییرات قیمت انواع محصولات شرکت خودروسازی سایپا در بازار و درب کارخانه طی 10 ماهه اخیر در جدول زیر آمده است؛

مدل خودرو

قیمت بازار

اسفند96

قیمت کارخانه

اسفند96

قیمت بازار

آذر97

قیمت کارخانه

آذر97

سایپا 111SE سفید 23.000.000 21.000.000 38.000.000 22.492.000
سایپا 111SE تنوع رنگ 24.000.000 21.800.000 38.400.000 22.740.000
سایپا 131SE سفید 22.100.000 21.500.000 35.100.000 22.709.000
سایپا 131SE تنوع رنگ 22.500.000 21.900.000 35.200.000 22.977.000
سایپا 132SE سفید 22.200.000 21.000.000 35.100.000 22.122.000
سایپا 132SE تنوع رنگ 22.600.000 21.100.000 35.400.000 22.390.000
تیباSX سفید 26.000.000 24.800.000 40.800.000 27.507.000
تیباSXتنوع رنگ 26.200.000 24.800.000 41.300.000 27.775.000
تیباSXدوگانه سفید 27.000.000 26.500.000 47.000.000 29.000.000
تیباSXدوگانه تنوع رنگ 27.500.000 26.700.000 47.000.000 29.268.000
تیبا2 رینگ فولادی سفید 28.300.000 28.000.000 44.800.000 30.121.000
تیبا2رینگ فولادی تنوع رنگ 28.500.000 28.000.000 45.000.000 30.389.000
تیبا2 رینگ آلومینیومی سفید 29.000.000 28.500.000 45.800.000 30.821.000
تیبا2رینگ آلومینیومی تنوع رنگ 29.200.000 28.500.000 46.000.000 31.089.000
ساینا رینگ فولادی 30.000.000 29.500.000 46.200.000 31.143.000
ساینا رینگ آلومینیومی 30.000.000 29.500.000 47.000.000 31.411.000
سایناLUX اتوماتیک 41.000.000 38.500.000 59.000.000 42.102.000
کوییک اتوماتیک 45.100.000 43.000.000 69.000.000 45.993.000
وانت زامیاد 24 36.100.000 34.000.000 57.000.000 52.900.000
وانت زامیاد24 دوگانه 40.000.000 38.000.000 62.000.000 55.900.000
آریو اتومات 57.000.000 56.000.000 89.000.000 62.746.000
چانگان CS35 70.200.000 70.000.000 132.000.000 74.952.000
کیا سراتو 1600 دنده ای 82.000.000 81.000.000 162.000.000 87.924.000
کیا سراتو 1600 دنده ای آپشنال 86.000.000 88.000.000 174.000.000 93.813.000
کیا سراتو 2000 اتوماتیک 99.000.000 96.000.000 191.000.000 104.362.000
کیا سراتو 2000 اتوماتیک آپشنال 110.000.000 105.000.000 203.000.000 113.062.000

 

خرید خودرو / فروش خودرو / آگهی خودرو / اخبار خودرو

  • آرا خودرو
  • ۰
  • ۰

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: مخالف افزایش ضابطه‌مند قیمت خودرو نیستیم، اما سازمان تعزیرات براساس وظایف قانونی با افزایش هیجانی قیمت خودرو برخورد می‌کند. جمال انصاری در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که با حضور نمایندگان خودروسازان برگزار شد، گفت: قیمت‌گذاری خودروها باید به‌صورت ضابطه‌مند، منطقی و متعادل انجام شود.

به گزارش آرا خودرو به نفل از ایرنا ، جمال انصاری در جلسه کمیسیون اصل 90 اظهار کرده که سازمان تعزیرات حکومتی به‌عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات صنفی است و نقشی در قیمت‌گذاری خودرو ندارد. مخالف افزایش قیمت نیستیم؛ اما این افزایش قیمت باید براساس کارشناسی تخصصی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باشد. انصاری با اشاره به مبنای قیمت‌گذاری خودرو بالاتر و پایین‌تر از ۴۵ میلیون تومان توسط ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت گفت: معتقدیم برای هر کالایی که در تولید آن از دولت ارز دریافت می‌شود، قیمت‌گذاری و فروش باید ضابطه‌مند و براساس کارشناسی تخصصی باشد تا مسیر نظارت و تصمیم‌گیری در مورد تخلفات نیز هموار شود.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی خاطرنشان کرد: تفکیک قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای بالاتر و پایین‌تر از ۴۵ میلیون تومان وجهه قانونی و حقوقی ندارد و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال ۸۶ نیازمند اصلاح است. انصاری اضافه کرد: اختلاف‌نظر در صلاحیت رسیدگی به تخلفات خودرو از جمله مواردی است که باید مورد بازبینی قرار گیرد؛ زیرا هم‌اکنون رسیدگی به این نوع تخلفات در تمام محاکم قضایی (دادگستری‌ها و شورای حل اختلاف) و شعب سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود، اما در اصلاح این قانون باید یک مرجع مشخص به‌عنوان رسیدگی به تخلفات صنفی خودروساز تعیین شود.

خرید خودرو / فروش خودرو / آگهی خودرو / اخبار خودرو

  • آرا خودرو
  • ۰
  • ۰

پس از جلسه مشورتی سازمان حمایت با برخی از مدیران بهمن برای بررسی راهکار های رفع مشکل خریداران خودروهای این شرکت در محل سازمان، تعدادی از مشتریان این شرکت با معاون بازرسی سازمان به گفت و گو پرداختند.
به گزارش آرا خودرو به نقل از پرشین خودرو، شهرام میرآخورلو معاون بازرسی سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به خریداران خودروهای بسترن وعده ملغی شدن محدودیت زمانی پایان آذرماه را داد و گفت: ما به عنوان سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، دغدغه های خود را به مدیران بهمن اعلام کردیم.

وی با اعلام اینکه ما موجودی انبارو سایر موارد بهمن موتور را بررسی می کنیم، افزود: قرار شد تا همراه دو نفر از خریداران بسترن و دو نفر نیز از خریداران خودروهای هاوال در روزهای آتی در کنار نماینده رسیدگی به شکایات و حراست سازمان حمایت به واحد تولیدی بهمن موتور مراجعه کنیم تا پیشنهادهای مطرح شده در جلسه را از بابت میزان عملیاتی شدن بررسی کنیم.

میرآخورلو در خصوص پیشنهاد مطرح شده در جلسه، گفت: هدف ما تبدیل ارزش آورده خریداران در زمان ثبت نام خودرو به ارزش روز است تا به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب.

وی با اشاره به فیلم منتشر شده پارکینگ خودروهای هاوال در فضای مجازی نیز تاکید کرد: اعداد و ارقامی که در فیلم اعلام می شود متغیر است و برای اعلام نظر در این خصوص نیازمند بررسی بیشتر هستیم اما مشکلاتی در خصوص تامین این خودرو وجود دارد که قابل کتمان نیست.

میرآخورلو با تایید مشکلات در خصوص ساخت و عرضه این خودرو متذکر شد: میزان پک های سی کی دی وارداتی به کشور مشخص است و این طور نیست که شرکتی بتواند موجودی را غیرواقعی اعلام کند اما موردی که باید بگویم این است که قطعا به تمام ثبت نام کنندگان این شرکت، خودروی هاوال نخواهد رسید!

معاون بازرسی سازمان حمایت اعلام قیمت 124 میلیونی بسترن را به دلیل مصوبه هیات مدیره و اعلام به سازمان حمایت مصرف کنندگان قانونی دانست و افزود: آقای تابش(رئیس سازمان حمایت) در جلسات با مدیران بهمن به دنبال حفظ ارزش آورده مشتریان در زمان ثبت نام خودرو است که این تصمیم نیاز به بررسی های کارشناسی تر خواهد داشت.

میرآخورلو در پایان به خریداران اطمینان داد که تمام تلاش رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، حفظ ارزش ریالی پول خریداران و تامین منافع مصرف کنندگان است.

نکته قابل توجه این گفت و گو، گلایه میرآخورلو به انتشار شماره همراه شخصی وی و برخی مدیران سازمان حمایت و ارسال فیلم ها به اکانت واتس آپ آنها بود تا جایی که گفت حدود 600 نفر یک فیلم را برای وی ارسال کردند (!) معاون سازمان حمایت با غیرقانونی خواندن این اقدام مشتریان و مزاحمت تلفنی آنان از خریداران خودروهای بهمن موتور خواست تا این روند را متوقف کنند و پیگیری را به 4 نماینده ای که با سازمان حمایت در ارتباط هستند، بسپارند.

آگهی خودرو / خرید خودرو / فروش خودرو

  • آرا خودرو
  • ۰
  • ۰

شرکت های واردکننده خودرو در دوران پس از ممنوعیت واردات حال و روز خوبی ندارند و اکثرا در وضعیت تعطیلی و عموما با تعدیل نیروهای گسترده ای همراه بوده اند.

با توجه به سیاست های دولت در شرایط تحریمی و خواسته های وزیر جدید نمی توان انتظار رفع این ممنوعیت را حداقل تا دو سال آینده داشت و از سوی دیگر کارکنان این مجموعه ها به دلیل انحصار موضوع واردات خودرو و توانایی آن ها در طول سالیان متمادی در این خصوص توانایی پیدا کردن شغل در سایر حرف را در صورت تعدیل به سادگی نخواهند داشت.

از این رو شرکت ها بر آن شده اند تا بتوانند هرچند با سود کم تر ولی همچنان به بقای خود ادامه دهند. عمده تمرکز واردکنندگان بر بخش خدمات پس از فروش به صورت ویژه و خرید و فروش خودروهای کارکرده متمرکز شده است. برای مثال به تازگی پرشیا خودرو به عنوان نماینده واردات محصولات لوکس بی ام و به کشور با راه اندازی شعبه تیونینگ خود اقدام به تجهیز و ارتقای خودروهای بی ام و در سطح کشور می کند. از جمله خدمات پرشیا خودرو در بخش تیونینگ می توان به فروش و نصب کیت های بدنه، فروش و نصب رینگ های اسپرت، نصب کاورهای ضد UV شیشه، نصب کاور های بدنه رنگی، مات و بی رنگ، اجرای هیدروگرافی رینگ و قطعات، طراحی و رنگ آمیزی رینگ و کلیپر ترمز، اجرای سرامیک بدنه و احیای رنگ اشاره کرد.  در سوی دیگر ایر تویا به عنوان نماینده محصولات تویوتا در کشور با خرید خودروهای کارکرده و بهبود وضعیت فنی و ظاهری آن ها در نمایندگی های تحت پوشش خود اقدام به فروش این خودروها نموده و توانسته گوشه ای از سهم دیرینه خود در بازار خودرو کشور را احیا نماید.

نکته ای که واردکنندگان از آن به عنوان سلاح برای کسب عمده سهم بازار تیونینگ استفاده می کنند و چندان هم زیبا و قابل قبول نیست این است که استفاده از خدمات تیونینگ داخلی شرکت را موجب ابطال گارانتی ندانسته ولی اگر همین تیونینگ در جای دیگری انجام شود قطعا سبب ابطال گارانتی خواهد شد و همین موضوع که برای صاحبان خودروهای بی ام و که از خدمات و هزینه های تامین نگهداری این خودرو عمدتا شاکی هستند کافی است تا سیل جمعیت را از سایر تیونینگ کاران سطح کشور به سوی پرشیا خودرو سرازیر کند.

اقدامات اخیر واردکنندگان هرچند وجهه چندان مطلوبی ندارد ، اما به دلیل تلاش برای ادامه فعالیت و حیات که منجر به ادامه معاش چندین هزار خانوار ایرانی خواهد شد جای تشکر و قدردانی دارد . امیدواریم که سایر واردکنندگان نیز با به کارگیری ایده های این چنینی با ادامه فعالیت خود در بازار خودروی کشور به سفره خانواده های ایرانی و کارمندان خود خدشه ای وارد نکنند.

خرید خودرو/فروش خودرو/آگهی خودرو / آرا خودرو/ اخبار خودرو / قیمت خودرو / بازار خودرو / کارکده

  • آرا خودرو
  • ۰
  • ۰

سیتروئن C3 پس از طی مسیر صعب العبور جاده تولید در صنعت خودرو کشور بلاخره آماده عرضه شد.

C3 آخرین محصول از نمونه های قراردادی خودروسازان با گروه PSA فرانسه بود و درست در آخرین روزهای همکاری های دوجانبه به بازار خودرو کشور معرفی و پیش فروش آن آغاز شد. اما به فاصله کوتاهی تحریم های صنعت خودرو بازگشت و با افزایش فشارها ، فرانسوی ها از کشور خارج شدند. این خودرو نیز مانند سایر خودروهای فرانسوی صاحبان امیدوار به تحویل خودرو را هر چه گذشت ناامید تر کرد تا اینکه سرانجام خودروسازی سایپا با انتشار جدول تسویه حساب مشتریان ویژه حواله های تحویل شهریور باز هم نور امید را در دل مشتریان C3 روشن کرد. 

سیتروئن C3 با پیشرانه ی ۱٫۶ لیتری توربو با توانایی تولید ۱۶۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۴۳ نیوتن متری به بازار ایران عرضه شده است. جعبه دنده ی ۶ سرعته ی اتوماتیک توان این پیشرانه را به چرخ های جلو می رساند و در این خودروی هاچبک اسپرت امکاناتی نظیر شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل و محدودکننده ی سرعت، سنسور نور و باران، سیستم تهویه اتوماتیک، مانیتور لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، کامپیوتر سفر، قابلیت اتصال مستقیم تلفن همراه به نمایشگر خودرو، بلوتوث، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی چرم و پارچه، گرمکن صندلی های جلو (انتخابی) و… دیده می شود. در واقع تفاوت این خودرو در دو تیپ 1 و 2 به همین گرمکن صندلی ها باز می گردد که اختلاف قیمت 3.5 میلیون تومانی را در پی خواهد داشت. البته مشتریانی که به دنبال صرفه جویی بیشتری هستند می توانند سیتروئن C3 را در نسخه ی بدون گرمکن صندلی تحویل گرفته و سپس با سفارش گذاری مستقیم و غیر مستقیم، گرمکن صندلی محصولات PSA را از 3 تا 7 روز در ایران دریافت نموده و با هزینه ای کمتر از ۱٫۵ میلیون تومان به صورت فابریک و رسمی بر روی C3 نصب کنند.

جدول قیمت و نحوه تسویه حسای خودروی سیتروئن C3 در دو تیپ مختلف به شرح ذیل است:

خودرو قیمت نهایی محصول تخفیف سود مشارکت تاخیر در اعلام مبلغ باقی مانده 

سیتروئن C3 توربو

تیپ1(بدون گرمکن)

238.450.000 12.000.000 3.180.000 3.683.000 159.585.000

سیتروئن C3 توربو

تیپ2(با گرمکن)

241.950.000 12.000.000 3.180.000 3.683.000 163.085.000

خرید خودرو/فروش خودرو/اخبار خودرو/آگهی خودرو/آرا خودرو/کارکده/خرید ماشین/فروش ماشین/آگهی رایگان

  • آرا خودرو
  • ۰
  • ۰

یک کارشناس خودرو می‌گوید: عرضه خودرو به قیمت 5 درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان قیمت‌ها را در بازار آزاد تغییر نخواهد داد؛ چراکه قیمت خودرو متاثر از عرضه و تقاضاست. بی‌شک فاصله قیمت‌ها تقاضای کاذب را به همراه دارد.

به گزارش آرا خودرو و به نقل از تجارت‌نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن از آغاز عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان خبر داد. حال سوالی که ذهن فعالان بازار را به خود درگیر کرده این است که آیا با افزایش قیمت از سوی خودروسازان قیمت‌ها در بازار آزاد تغییر نخواهد کرد؟

در همین رابطه یک کارشناس خودرو درباره این پرسش که آیا با آغاز عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان قیمت‌ها در بازار آزاد تغییر نخواهد کرد؟ به ما گفت: عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان قیمت‌ها را در بازار آزاد تغییر نخواهد داد؛ چراکه قیمت خودرو متاثر از عرضه و تقاضاست. بی‌شک فاصله قیمت‌ها تقاضای کاذب را به همراه دارد. اما چنانچه قیمت‌ها از محل درب کارخانه افزایش یابد، تقاضا کاهش و افراد به صنعت خودرو به چشم سرمایه‌گذاری نگاه نخواهند کرد.

فربد زاوه با بیان‌اینکه از این پس صنعت خودرو با رکود عمیق مواجه خواهد شد، اظهارکرد: در دوران محمدرضا نعمت‌زاده پس از دوسال ثبات قیمت، خودروسازان درخواست افزایش قیمت را دادند اما امروز پس از ۴ ماه مجددا قیمت خودروها از محل درب کارخانه افزایش ۷۰ درصدی دارد. بی‌شک افزایش قیمت‌ها منجربه کاهش شدید تقاضا خواهد شد.


بلاتکلیفی درباره تصمیم‌گیری برای خودروسازان

او درباره این پرسش که آیا ممکن است دولت برای برون رفت از رکود وام‌های ارزان قیمت را در اختیار مردم بگذارد یا خیر؟ پاسخ داد: در دوران محمدرضا نعمت‌زاده قیمت خودرو پژو پارس به ۲۵ میلیون تومان می‌رسید اما امروز قیمت این خودرو به ۸۰ میلیون تومان رسیده است. سرعت افزایش قیمت‌ها زیاد است که با ارایه وام‌های کم بهره حل نخواهد شد. مگر اینکه دولت موجی از نقدینکی را در جامعه تزریق کند که این سیاست خود افزایش تورم را به همراه دارد.

این کارشناس خودرویی گفت: دولت در مدیریت صنعت خودرو اشتباهات فاحشی را مرتکب شده است. به طوری‌که با هر تصمیم‌گیری مبنی بر افزایش یا عدم افزایش قیمت‌ها ممکن است این صنعت دچار آسیب‌های فراوانی شود.

زاوه افزود: درحال حاضر صنعت خودرو در کما فرو رفته، ممکن است با شوک افزایش قیمت‌ها خودروسازان بتوانند بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند و در مقابل عرضه خودرو را به بازار افزایش دهند. اما به دنبال این تصمیم می‌توان موجی از انصراف‌دهندگانی که در حوزه خودرو پیش ثبت نام کرده‌اند را شاهد باشیم.

او در ادامه اظهارکرد: البته ثابت نگه داشتن قیمت‌ها هم دلال بازی را در این صنعت پرورش می‌دهد. همچنین نبود نقدینگی نیز باعث می‌شود که از این پس خودرویی ازسوی خودروسازان کشور تولید نشود. همین موضوع تقاضای کاذب را در بازارها بیشتر کرده و افزایش قیمت‌ها را به همراه دارد.

اخبار خودرو/خرید خودرو/فروش خودرو/آگهی خودرو/مجله خودرو/موتور جستجوی خودرو/آرا خودرو

  • آرا خودرو
  • ۰
  • ۰

آیا کسانی که به فکر کارگر ایرانی نبوده و تابعیت خارج از کشور دارند دلشان برای کارگران ایرانی می‌سوزد؟ آیا با جلسات با رسانه‌ها یا برخی از خبرنگاران با ارائه اطلاعات غلط قصد ندارند این جو را ملتهب کنند؟

به گزارش آرا خودرو و به نقل از صراط نیوز، کارگران زحمتکش ایران خودرو و سایپا در نامه ای سرگشاده خطاب به دو مدیرعامل شرکت های خودروساز نوشتند:
آقایان مدیران‌عامل، اخیراً مشکلات پیش‌آمده در صنعت خودروسازی موجب نگرانی کارگران در این بخش گردیده است.
شرایط فعلی کارگران ما را به یاد هفت‌تپه و ... می‌اندازد که کارخانه دچار مشکل مالی و مدیریتی و ... شد و سپس دولت را جهت کاری که خودش انجام داده به میدان کشید و بحران امنیتی بوجود آورد. در شرکت‌های خودروساز، ما نیز نگران چنین وضعیتی هستیم زیرا نماینده بخش خصوصی در تصمیمات هیأت مدیره خودروسازان نقش دارد. بخش خصوصی که در طول این بحران در صنعت خودروسازی از ارسال قطعات و ناقص شدن خودروهایی که به مردم تعهد می‌شود نقش بسیاری را ایفا کرده است.
حال آقایان مدیرعامل؛ آیا این شبهه پیش نمی‌آید که بخش خصوصی با ایجاد مشکل برای این صنعت، بخواهد در آینده نسبت به خرید از شرکت‌های خودروساز اقدام نماید؟
این بخش خصوصی که در طول این بحران حدود 3000 کارگر خود را اخراج نموده آیا بعد از خرید و ایجاد درآمد با اخراج هزاران کارگر شرکت‌های خودروساز، بیکاری را افزایش نمی‌دهد و فقط و فقط به فکر سود بیشتر نیست؟

آیا کسانی که به فکر کارگر ایرانی نبوده و تابعیت خارج از کشور دارند دلشان برای کارگران ایرانی می‌سوزد؟ آیا با جلسات با رسانه‌ها یا برخی از خبرنگاران با ارائه اطلاعات غلط قصد ندارند این جو را ملتهب نمایند؟
آقایان مدیرعامل؛ نمی‌دانم آیا شما از این فکر آن‌ها مطلع هستید یا خدایی نکرده بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذرید؟
آقایان مدیرعامل؛ بدانید که چندین هزار کارگر خودروسازی چشم امید به خداوند و سپس به شما دارند.
آقایان مدیرعامل؛ امید است که نان زن و بچه ما که اول خداوند بزرگ روزی می‌نماید و سپس انسان‌ها می‌توانند در آن نقش داشته باشند، شما نیز از این موضوع سرافراز بیرون بیایید.

اخبار خودرو/خرید خودرو/فروش خودرو/آرا خودرو/آگهی خودرو

  • آرا خودرو
  • ۰
  • ۰

آمار تولید خودروهای داخلی در هشت ماه امسال اعلام و طبق آن مشخص شد تولید محصولات سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۲۷ درصد کاهش یافته است. هرچند روند نزولی تولید خودرو در کشور از خرداد امسال آغاز شد، با این حال اوضاع خودروسازان در آبان، وخیم‌تر از ماه‌های قبل رخ نموده، به نحوی که تولید به شکلی بسیار جدی وارد دوران کاهشی خود شده است.

به گزارش آرا خودرو و به نقل از دنیای اقتصاد، نزولی شدن تولید خودروهای داخلی از دو عامل اصلی سرچشمه می‌گیرد، یکی تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو و دیگری، مشکلات اقتصادی داخلی. در این بین، تحریم‌ها که از اواسط مرداد سایه سنگین آن روی صنعتخودرو افتاد، سبب شده روند تامین قطعات سخت شود و این موضوع به‌خصوص در بخش خودروهای مونتاژی، به وضوح خود را نشان داده است. به‌عنوان مثال، تولید محصولات رنو در هر دو شرکت بزرگ داخلی به شدت افت کرده و دلیل آن، قطع ارسال قطعات منفصله از سوی خودروساز فرانسوی به دلیل تحریم است.

روند تولید در آبان نشان می‌دهد در این ماه، تحریم روی خشن خود را به خودروسازی نشان داده و این احتمال وجود دارد که طی ماه‌های آینده، اثرات این ماجرا بیشتر و بیشتر نمود پیدا کند. از آن سو البته مشکلات اقتصادی که خود را در قالب رشد هزینه‌های تولید خودروسازان و قطعه‌سازان نشان داده نیز به نوبه خود سبب نزولی شدن تیراژ شده است. قطعا وخیم شدن اوضاع تولید خودرو در آبان، جدا از تحریم، به بحث اقتصاد داخل نیز مرتبط است. بنا به گفته فعالان صنعت خودرو، مسائلی مانند کمبود تخصیص ارز، ترخیص ضعیف قطعات از گمرک، مشکلات مالی برای گشایش اعتبار و ثبت سفارش و در کل نقدینگی ضعیف، سبب شده‌اند تولید قطعه در کشور پایین آمده و در نتیجه تیراژ خودرو نیز نزولی شود. البته تا به امروز هنوز هیچ کدام از محصولات سواری متعلق به دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا) با توقف تولید محصولات خود مواجه نشده‌اند، با این حال هیچ بعید نیست طی ماه‌های آتی، این اتفاق رخ بدهد. طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی هشت ماه امسال در مجموع ۵۹۶ هزار و ۱۲۴دستگاه انواع محصولات سواری در دو خودروساز بزرگ داخلی به تولید رسیده که از کاهش ۲/ ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. در این بین، ایران‌خودرو تیراژی ۳۰۸ هزار و ۴۲۰ دستگاهی تا پایان آبان از خود به جا گذاشته که از کاهش ۸/ ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. سایپا نیز که کاهشی ۱۸ درصدی را به خود می‌بیند، در بازه زمانی موردنظر ۱۸۴ هزار و ۹۶۸دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده است. در نهایت پارس خودرویی‌ها هم با توجه به تیراژ ۱۰۲ هزار و ۷۶۳ دستگاهی‌شان، ۳۱ درصد کاهش تولید را در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

آمار ماهانه نیز نشان می‌دهد تیراژ سواری‌ها در آبان و نسبت به مهر، ۵/ ۳۴ درصد کاهش داشته و این موضوع ریشه در تیراژ ضعیف ۴۶هزار و ۱۲۷ دستگاهی محصولات در دومین ماه پاییز دارد. در بین خودروسازان بزرگ، ایران‌خودرو با تیراژی ۲۳ هزار و ۴۹۹ دستگاهی در آبان، ۳۸ درصد نسبت به مهر کاهش تولید داشته است. گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارس خودرو) هم در مجموع ۲۲ هزار و ۶۲۸دستگاه تیراژ داشته که سبب شده تولید این گروه خودروسازی ۳۰ درصد نسبت به مهر پایین بیاید.آمار هشت ماهه نشان می‌دهد تیبا پرتیراژترین خودروی داخلی است و لقب کم‌تیراژترین نیز فعلا در اختیار «رهام» محصول جدید سایپایی‌ها قرار دارد که تنها شش دستگاه از آن به تولید رسیده است.

 بیشتر خودروها نزولی شدند

به سراغ جزئیات آمار تولید هشت ماه امسال خودروسازان برویم و ببینیم کدام محصولات با افت و کدامشان با افزایش تیراژ مواجه شده‌اند. بنابر آمار اعلامی، در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیراژی ۸۶ هزار و ۸۲۰ دستگاهی را طی هشت ماه امسال از خود به جا گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶/ ۲۲ درصد کاهش را تجربه کرده است. در آمار مربوطه، تولید ۱۲ هزار و ۷۲۸ دستگاه پژو ۲۰۶ اتومات نیز به ثبت رسیده، که البته این آمار به پژو ۲۰۷ اتومات مربوط می‌شود، چون آبی‌های جادهمخصوص، مدت‌هاست مدل اتومات ۲۰۶ را تولید نمی‌کنند.

در بین دیگر محصولات پژویی ایران‌خودرو پژو ۴۰۵ هم با کاهش تولید در هشت ماه امسال مواجه شده است. بر این اساس، ۴۰۵ با تیراژی ۵۴ هزار و ۷۲۸ دستگاهی، ۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید داشته است. ۴۰۵ در حال حاضر تنها در سایت خراسان ایران‌خودرو به تولید می‌رسد. در کنار ۴۰۵، دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز در هشت ماه امسال با کاهش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی ۵۵ هزار و ۹۶۰ دستگاهی را تا پایان آبان به خود اختصاص داده و نسبت به هشت ماه سال گذشته ۱/ ۲۹درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. پارس در حال حاضر میهمان سایت‌های مرکزی، سمنان، فارس، کرمانشاه و مازندران ایران‌خودرو است. از پارس که بگذریم، آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند هم با کاهش تولید مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی هشت ماه امسال، ۴۰ هزار و ۱۶۸ دستگاه سمند به تولید رسانده، بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۴۲ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. در حال حاضر سمند تنها در سایت‌های مرکزی و تبریز ایران‌خودرو به تولید می‌رسد و سایت سمنان دیگر میزبان این خودرو نیست.

اما آن‌طور که آمار تولید منتشره روایت می‌کند، ایران‌خودرو همچنان روندی صعودی را در تولید دنا طی می‌کند. طبق آمار منتشره، در هشت ماه امسال، ۲۷ هزار و ۳۸۵ دستگاه دنا به تولید رسیده و بنابراین تیراژ این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴/ ۱۹ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا، کماکان با افت تولید همراه بوده و تیراژ آن تا پایان آبان امسال، ۷/ ۴۷درصد نزول را نشان می‌دهد. بنابر آمار منتشره، ایران‌خودرویی‌ها در هشت ماه امسال دو هزار و ۶۰۳ دستگاه رانا را به تولید رسانده‌اند.

نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو، محصولاتی که با آغاز تحریم‌ها، سرنوشت‌شان برای ادامه تولید طی ماه‌های آتی، مشخص نیست. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان آبان امسال ۲هزار و ۳۰۷ دستگاه سوزوکی گرندویتارا مونتاژ کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد شاسی‌بلند مونتاژی ژاپنی ایران‌خودرو در مقایسه با هشت ماه سال گذشته، ۳۷ درصد کاهش تولید داشته است.  ایران‌خودرو همچنین توانسته ۱۰ هزار و ۱۲۶ دستگاه‌ هایما را نیز مونتاژ کند و با این حساب، شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو نسبت به هشت ماه سال گذشته، ۴۵ درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است. این در شرایطی است که دیگر محصول چینی ایران‌خودرو به نام دانگ‌فنگ، کاهش تولید را در بازه زمانی تحت‌بررسی به خود می‌بیند. دانگ‌فنگ آماری ۱۵ هزار و ۱۵۵ دستگاهی را تا پایان آبان امسال از خود به‌جا گذاشته و بر این اساس، ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تیراژ را به ثبت رسانده است. سری هم به پژو ۲۰۰۸ بزنیم، خودرویی که فعلا در مدار رشد تولید قرار دارد، اما با رفتن پژو، مشخص نیست تولید آن‌چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. این محصول که اولین خودروی پسابرجامی پژو در ایران به‌شمار می‌رود، تا پایان آبان امسال تیراژی چهار هزار و ۴۷۱ دستگاهی داشته است؛ با این حساب، ۲۰۰۸ نسبت به هشت ماه سال گذشته، رشدی ۴۵۶ درصدی را به خود می‌بیند.

 تیبا هم نزولی شد

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی هشت ماه امسال به‌جا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپایی‌ها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید مواجه شده‌اند. بر این اساس، تا پایان آبان امسال ۱۱ هزار و ۲۵۴دستگاه سراتو به مونتاژ رسیده و این به معنای کاهش ۳/ ۳۵ درصدی تیراژ این محصول نسبت به هشت ماه سال گذشته است. به‌نظر می‌رسد مشکلات موجود بر سر راه نقل و انتقال پول، تامین قطعات سراتو را با اخلال مواجه کرده، از همین‌رو تیراژ آن سیری نزولی را به خود می‌بیند. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا که پیش‌تر با رشد قابل‌توجهی در حال تولید بود، تیراژی ۱۰۲ هزار و ۳۳۸ دستگاهی را طی هشت ماه امسال داشته است. با توجه به این آمار، تیبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵/ ۳ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت اما تولید پراید نیز در هشت ماه امسال نزول کرده و سایپایی‌ها ۱۰۲ هزار و ۸۶ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند. این رقم نشان می‌دهد تولید پراید نسبت به هشت ماه سال گذشته، ۵/ ۲۸درصد کاهش پیدا کرده است. از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته ۲۷ هزار و ۷۱۵ دستگاه برلیانس را طی هشت ماه امسال مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۷/ ۲ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپایی‌ها، اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان تیراژی هشت هزار و ۷۴۴دستگاهی را از خود به‌جا گذاشته است. بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با هشت ماه سال گذشته، افزایش تیراژی ۳/ ۳۵ درصدی را به خود می‌بیند. دیگر محصول چینی سایپا، اما آریو نام دارد که فعلا در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار اعلامی از تیراژ چهار هزار و ۸۱۸ دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به هشت ماه سال گذشته، ۱۴درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.

 ایست رنو نزدیک است

نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال۹۰ تا پایان آبان امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌و‌خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی هشت ماه امسال به ۳۸ هزار و ۹۸۰ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به هشت ماه سال گذشته، ۳/ ۶۱ درصد کاهش را به خود می‌بیند. اگر آمار تولید خانواده تندر‌۹۰ را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص می‌شود هر دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با کاهش تولید این محصول مواجه شده‌اند. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ هشت هزار و ۶۹۷ دستگاهی‌شان در تولید تندر۹۰، با کاهش۳/ ۷۲ درصدی مواجه شده‌اند. این خودروساز، تندر۹۰ را در مدل‌های معمولی و اتومات به تولید می‌رساند.

در پارس‌خودرو نیز آمار‌ها خبر از کاهش تیراژ خانواده تندر۹۰ می‌دهند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۳۰ هزار و ۲۸۳دستگاه انواع این محصول در این شرکت به تولید رسیده که نسبت به هشت ماه سال گذشته، ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این بین، پارس‌خودروهایی‌ها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر۹۰) را در هشت ماه امسال به ۱۵هزار و ۷۶۲ دستگاه رسانده‌اند که این آمار از کاهش ۵۳ درصدی این خودرو حکایت دارد.

در بین دیگر محصولات، پارس‌تندر تیراژی هفت هزار و ۳۵۸ دستگاهی را تا پایان آبان امسال به ثبت رسانده که از کاهش تولید ۸/ ۵۳درصدی نسبت به هشت ماه سال گذشته حکایت می‌کند. تندر معمولی مدل E۲ هم با تیراژی هفت هزار و ۱۶۳ دستگاهی طی هشت ماه امسال، ۶۳ درصد کاهش تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بیند. با توجه به روندی که خانواده ال۹۰ در حال طی کردن است و همچنین با در نظر گرفتن خروج رنو از ایران، به احتمال فراوان تولید محصولات این خانواده طی دو، سه ماه آینده کاملا متوقف خواهد شد.

نام خودرو آمار تولید

درصد کاهش(-) و

افزایش(+) تولید

تیبا 102.338 3.5%-
پراید 102.086 28.5%-
پژو 206 86.820 22.6%-
پژو پارس 55.960 29.1%-
پژو 405 54.728 42%-
سمند 40.168 42.5%-
خانواده رنو 38.980 61.3%-
برلیانس 27.715 2.7%+
دنا 27.385 19.4%+
دانگ فنگ 15.155 22%-
هایما 10.126 45%+
چانگان 8.744 35.3%+
آریو 4.818 14%-
رانا 2.603 47.7%-
ویتارا 2.307 37%-

 

آرا خودرو

اخبار خودرو

آگهی خودرو

خرید خودرو

فروش خودرو


  • آرا خودرو
  • ۰
  • ۰

قیمت نفت ، ارز ، محصولات پتروشیمی و فلزات صنعتی همچون آهن ، فولاد ، آلومینیوم و مس  به عنوان مبنا و پایه قیمت گذاری سایر کالاهای تولید شده در سرتاسر جهان به حساب می آیند که البته کشور ما نیز از این قائده مستثنی نیست. 

پاییز و زمستان سال گذشته را می توان نقطه عطف و آغاز تحولات عظیم در اقتصاد دانست که در نهایت سبب بهم ریختگی و و مبهم شدن نرخ ها و قیمت ها شد و سیستم قیمت گذاری جدیدی را از ذیل تا صدر صنایع و کالاهای موجود در کشور چه داخلی چه وارداتی ،پدید آورد.

پاییز 96 آغاز این التهابات بود و در آن زمان نرخ ارز با عبور از مرز4 هزار تومان خبرساز شده بود در حالی که قیمت رسمی آن 3700 تومان بود . در آن هنگام هر سکه بهار آزادی 1 میلیون و 312 هزار تومان قیمت می خورد ولی این تازه آغاز ماجرا بود. تحریم ها آغاز و صد البته مدیریت ناهماهنگ و ضعیف بخش های اساسی نیز در ادامه کار بی تاثیر نبود. شیرازه قیمت ها از هم پاشید و هر روز نرخ جدیدی شکل می گرفت و و حتی سیاست های کلان دولت و قیمت گذاری های دستوری نیز درمانی بر دردها نبود.

نرخ ارز هرچند بی پایه و اساس ولی به عدد 19 هزار تومان رسید و سبب ایجاد جهش های شدیدی در نرخ ها از سایر کالاهای سرمایه ای گرفته تا محصولات خوراکی و هر آن چه که هست و نیست شد. هرچند امروز قیمت ارز با سیاست های مثبت بانک مرکزی به زیر 12 هزار تومان رسیده ولی به استثنای طلا که در اقتصاد جهانی پشتوانه پول هر کشوری است و حرکتش دقیقا هماهنگ با نرخ ارز است، قیمت هیچ یک از کالاهای دیگر که در روزهای افزایش قیمت ارز پا به پای آن حرکت می کردند کاهش نیافت.

در این مقاله سعی شده تا به میزان جهش هر یک از کالاهای سرمایه ای در مقایسه با نرخ ارز بپردازیم تا در انتها بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا قیمت های کنونی خودرو در بازار کشور منطقی هستند و یا باید با کاهش نرخ ارز ، کاهش پیدا کنند.  با آرا خودرو همراه باشید.

ارز

از شهریور سال گذشته که قیمت دلار حول نرخ 3700 تومان می چرخید و پس از آن، زمانی که قیمت آن توسط معاون اول ریس جمهور در 4200 تومان تثبیت شد تا به امروز، نرخ در بازار آزاد در قیمت تقریبی 11500 تومان جا خوش کرده است. اگر چه در برهه ای قیمت دلار به 19 هزار تومان هم رسید و نیز اگرچه نرخ ارزی که برای نیازهای اولیه همچون خوراک و دارو و تجهیزات پزشکی و سایر اقلام ضروری و حیاتی ما استفاده می شود عددی به مراتب کمتر و در پاره ای موارد 4200 تومان و در موارد دیگر بین 8 تا 9 هزار تومان است ولی نرخ ارزی که امروز در دسترس عموم مردم برای تجارت آزاد ، مسافرت ، دانشجویان و .... قرار گرفته و در صرافی ها عرضه می شود همان 11500 تومان است که امید می رود با ادامه روند نزولی آن به پایین تر از این مقدار نیز برسد که البته انتظار بی جایی نیز نخواهد بود.

طلا و سکه

طلا به عنوان پشتوانه پول هر کشور در آئین نامه اقتصاد جهانی تاثیرپذیرترین نرخ را به نسبت سایر کالاهای سرمایه ای از نرخ ارز دارد . اگرچه بهای جهانی آن بر روی قیمت های داخل کشور اثرگذاری می کند ولی در دراز مدت مقایسه نمودار نوسانات قیمت این فلز با نرخ ارز برادری این دو را به بهترین شکل ممکن ثابت می کند. نرخ هر گرم طلای 18 عیار در مهرماه سال 96 برابر با 150 هزار و 500تومان و قیمت هر عدد سکه بهار آزادی 1 میلیون و 312هزار تومان بوده است. این عدد امروز ،350 هزار تومان برای هر گرم طلا و 3 میلیون و 900 هزارتومان برای هر عدد سکه بهار آزادی است. بازار طلا به گزارش کارشناسان اقتصادی پرسود ترین سرمایه گذاری در بخش کالاهای سرمایه ای بوده است.

مسکن

از اطلاعات آماری مربوط به تغییر و تحولات بازار ملک با استناد به آخرین داده ها (متعلق به اسفندماه) این گونه بر می آید که معاملات خرید مسکن در تهران در سال 96 با خروج از حالت رکود و ورود به فاز پیش رونق ، 12 درصد افزایش نسبت به سال قبل(95) را داشته که در مهرماه 96، عدد 5 میلیون و 600 هزار تومان را به عنوان میانگین هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران ثبت کرده است. بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در پایتخت در آبان ماه سال جاری به 9 میلیون و 158 هزار تومان رسیده که تا کنون رکورد قیمت هر متر مربع آپارتمان در تاریخ جمهوری اسلامی است. صرف نظر از علل افزایش قیمت مسکن که عمده آن بر گردن افزایش نرخ ارز و به دنبال آن دستمزدها و مصالح است بهتر است بدانیم که بر اساس گزارش وزارت مسکن در سال جاری سهم دستمزد در قیمت ساخت هر متر آپارتمان 35 درصد و سهم مصالح 65 درصد بوده است که این مقدار جدای از قیمت زمین است که جداگانه محاسبه خواهد شد.

خودرو

آخرین رشد قیمت ها در خودرو مربوط به سال 92 است که با صدور مجوز شورای رقابت قیمت خودرو افزایش یافت . از آن روز تاکنون دیگر مجوز هیچ افزایش قیمتی به خودروسازان داده نشد. ملاک برای تصمیم گیری و مقایسه ،قیمت شکل گرفته در بازار برای خودروست. برای مثال قیمت سایپا 111 از مهرماه 96 با قیمت 22 میلیون و 400 هزار تومان به 38 میلیون تومان در بازار امروز رسیده است. سایر خودروها نیز به همین طریق افزایش قیمت هایی را تجربه کرده اند که به میزان ارزبری و درجه داخلی سازی و رشد قیمت در مواد اولیه تولید خودرو مربوط می شود. در کل سیستم قیمت گذاری خودرو کمی پیچیده است چرا که بعضی اجزای آن که شامل مواد اولیه و فلزات تولید داخل است یک نرخ رشد و سایر قطعات که بدلیل 100 درصد بومی سازی نشدن آن از خارج از کشور تهیه می شود به دلیل ارزبری رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد که البته هنوز نوع ارز اختصاص یافته(دولتی ، نیمایی و یا آزاد) به این صنعت همچنان نامشخص است . با توجه به اعلام رسمی کارشناسان مواد اولیه تولیدی در کشور که شامل موارد ذکر شده در بند اول بود به طور متوسط 70 درصد افزایش قیمت داشته اند.

 

کالای سرمایه ای نوع کالا قیمت مهرماه 96 قیمت آذرماه 97 نرخ رشد فاکتورهای موثر
ارز دلار 4.200 11.500 2.73 -
طلا سکه 1.312.000 3.900.000 2.97 نرخ ارز
مسکن آپارتمان 5.600.000 9.158.000 1.63 قیمت مصالح (وابسته به قیمت مواد اولیه)
خودرو تیبا(کمترین رشد) 24.900.000 40.500.000 1.62 نرخ ارز+ قیمت مواد اولیه
  استپ وی(بیشترین رشد) 54.100.000 142.000.000 2.62 نرخ ارز+ قیمت مواد اولیه

 

همان طور که گفته شد قیمت گذاری خودرو پروسه ای پیچیده و زمان بر است. در واقع هر خودرو بر اساس میزان داخلی سازی اش از افزایش نرخ ارز تاثیر می پذیرد. به این ترتیب قطعاتی که در داخل تولید می شود به طور میانگین تا 70 درصد افزایش قیمت را به واسطه رشد نرخ مواد اولیه تولید تجربه خواهند کرد و قطعات خارجی مورد نیاز در یک خودرو نیز به صورت مستقیم با نرخ ارز رابطه دارد . در ادامه جدول بررسی میزان رشد قیمت 15 خودروی پر فروش بازار داخلی و مقدار نهایی قیمت بر اساس رشد مواد اولیه و ارز تخصیص یافته آورده شده است. لازم به توضیح است که طبق استانداردهای جهانی 30 درصد از هزینه تولید خودرو مربوط به هزینه های جاری همچون دستمزد ،انرژی، تعمیر و نگهداری خط تولید ،بیمه ، مالیات و مواردی از این دست است که نسبت به گذشته تغییری نداشته  و مابقی 70 درصد، متاثر از میزان تغییرات نرخ ها تغییر یافته است.

خودرو قیمت مهر96 قیمت امروز

میزان

داخلی سازی

ارزش نهایی

قسمت های داخلی ساز

ارزش نهایی

قسمت های ارزبر

هزینه های

بدون تغییر

قیمت نهایی
پراید 131 20.800.000 34.600.000 87 21.534.000 3.785.000 6.240.000 31.649.000
پراید 111 22.400.000 38.000.000 80 21.324.000 6.272.000 6.720.000 34.316.000
تیبا 24.900.000 40.500.000 87 25.778.970 4.531.800 7.470.000 37.780.770
پژو 405 29.100.000 57.100.000 93 32.204.970 2.851.800 8.730.000 43.786.770
پژو 206 32.800.000 60.500.000 70 27.322.400 13.776.000 9.840.000 50.938.400
پژو 207 اتومات 50.000.000 112.800.000 70 41.650.000 21.000.000 15.000.000 77.650.000
پژو پارس 36.500.000 71.200.000 93 40.394.550 3.577.000 10.950.000 54.901.500
سمند 28.000.000 57.500.000 93 30.987.600 2.744.000 8.400.000 42.131.600
دنا 42.700.000 82.700.000 70 35.569.100 17.934.000 12.810.000 66.313.100
تندر90 37.500.000 83.400.000 56 24.990.000 23.100.000 11.250.000 59.340.000
ساندرو استپ وی اتومات 54.100.000 142.000.000 45 28.970.550 41.657.000 16.230.000 86.857.550
برلیانس H320 اتومات 51.800.000 110.000.000 40 24.656.800 43.512.000 15.540.000 83.708.800
هایما S7 توربو 94.980.000 206.600.000 40 45.210.480 79.783.200 28.494.000 153.487.680
سراتو 2000 91.070.000 205.300.000 35 37.930.655 82.873.700 27.321.000 148.125.355
ویتارا نیو فیس 146.980.000 304.400.000 20 34.981.240 164.617.600 44.094.000 243.692.840

 

بدین ترتیب با اعمال ضریب خطای 10 درصد و افزودن و یا کاستن از قیمت های نهایی می توان به قیمت های آتی خودرو رسید . خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای (البته تنها در کشور ما!) کالایی تماما متاثر از نرخ ارز نیست. خودروهای داخلی با توجه به میزان داخلی سازی رشد قیمت را تجربه کرده ولی نباید انتظار داشت که دقیقا برابر با جهش ارز ، رشد کند. قیمت خودرو حتی با احتساب نرخ امروز دلار نیز بالاتر از حد معمول به نظر می رسد و قطعا قیمت تمام شده ای پایین تر از قیمت بازار برای خودروسازان دارد چه بسا با کاهش قیمت ارز نیز می بایست مجددا مقداری از ارزش خود را با توجه به میزان داخلی سازی اش از دست بدهد.

اخبار خودرو

آگهی خودرو

خرید خودرو

فروش خودرو

آرا خودرو

خودرو

  • آرا خودرو